Showing posts with label going place. Show all posts
Showing posts with label going place. Show all posts

Friday, July 10, 2015

Deco Raya - IOI City Mall, Putrajaya...... disana kampung tercipta....

salam bertemu lagi sahabat semua.....
salam ramadhan yang ke 23..... selamat berpuasa dan juga salam jumaat yang terakhir di ramadhan ini........
sekejab jer masa berlalu... siang malam siang mlm.... ramadhan dah sampai kepenghujungnya... terasa cepat masa berlalu.....cmner hari nie..... masih gagah untuk meneruskan amalan kita......
InsyaAllah... semuanya ok kan..... kita bukan nya budak2 lagi....... kalau dah dewasa nie... dah tak terasa sangat keletihan berpuasa tu... mcm biasa2 jer......

 Tapi apa yang remy nak cerita kali nie... biasalah bila nak dekat dengan lebaran nie... perang deco raya antara shopping2 complex...... kalau lagu raya tu toksah dok cerita...... start 2 minggu jer before raya.....suasana hari2 anda terus bertukar..... takbir raya pun dah berkumandang.... agak2 ler DJ yang putar lagu tu... pilih ler selection lagu yang bersesuaian.... lagu raya tapi yang lebih bersesuaian.....lagipun banyak pilihan...... tapi entahlah..  suasana kat Mesia nie.... nak sambut raya lagi meriah dari nak sambut Ramadhan...... dah jadi tradisi....kita yang blkg2 nie... ikut aje la.....

cerita pasal meriah....kali nie remy nak tunjuk deco raya kat IOI city Mall , Putrajaya..... Antara shopping complex terbaru yang gah seantero malaysia...... sana sini shopping complex dok bukak. Punya la besaq.... tak lenguh ker depa dok jalan..... remy pun sampai skrg tak habis lagi melangkah kat IOI city mall yang sedabak tu...... letih bila dah tua2 nie...... he3.... tapi sesekali cuci mata... kita layan jer... bukan apa, keindahan seni bina dan kreativiti pereka2 hiasan dalaman shopping complex nie kekadang cukup mengangumkan....mcm stetsen keretapi kat sunway piramid dulu... sampai sekarang jelas terbayang... cantik.....
Deco kat Ioi city mall nie kira oklah... back to hometown org kata.... biasalah... bila time raya jer... mesti teringat kampung halaman..... tapi sayang, suasana kat kampung byk yg tak macam dulu lagi..... segalanya kekadang cuma tinggal nostalgia..... kan...skrg byk yg dah berubah...... dihimpit dengan komodenan teknologi dan kemajuan IT..... pelita buluh dan pelita minyak tanah dah semakin nak pupus..... yg ada pelita LED..... pegang tak melecurkan tangan.... di dokat tak menghitamkan lobang hidung....he3
so jom kita layan semua pic2 nie yang sempat remy snap...... next entry remy tunjukkan deco raya kat opis remy pulak ... tetap nak glamer jugak opis tu...... padahal.... raya besok tingal pc kerusi meja jer.....sunyi dan sepi tapi semangat raya mau kental.....he3
sampai jumpa lagi sahabat semua....selamat berpuasa...

Monday, June 22, 2015

Family Vacation - Melaka Bandaraya Bersejarah.


Salam ketemu lagi…. Cepat pulak remy hapdek…..
Jeng3….. sebabnya bulan puasa…… so kerja pun berkurangan…..
Alhamdulillah……. Lately byk sangat benda2 baru yg muncul dalam kerjaya…. It’s mean company in a good track biarpun tempias MAS masih lagi terasa…..
Cerita pasal MAS , simpati remy untuk mereka….sedikit sebanyak rasa kesedihan itu dapat juga remy rasai…. Sebab… ramai rakan2 dan kenalan yg berkerja dgn MAS…..btw… stop pasal MAS… tak boleh komen byk2……semoga NewCo nanti Berjaya… sebabnya remy akan link dgn F&B dept yg baru nanti… kita doakan untuk mereka semua……mana yg dapat imbuhan byk2 tu…..
Manage duit dgn hati2 ya…….
  So kali nie remy nak story pasal Family vacation….. kalau tahun lepas dan tahun terdahulu… blog remy sunyi tanpa berita , he3… Life tetap diteruskan…. Nanti remy hapdek last year family vacation kalau ada masa nanti…tapi kali nie remy hapdek pasal  this year family vacation….. budget2 jer…..
Cuti2 yg mampu milik…..remy  tak mampu lagi nak ke oversea.. nak support ticket to all family members,,hu3… mana nak cari duit byk2….so……destinasi tu tak penting …yg penting masa bersama itu lebih berharga…. Dapat berkumpul dgn mak abah serta adik beradik setahun sekali dengan percutian family memang seronok….. kalu last year kiteorg ke Kota kinabalu…tapi tahun nie kiteorg pi dokat jer….. ke bandaraya bersejarah Melaka…..
Dekat dan sesuai dgn destinasi budget…he3…. Drive dan tak perlu ticket flight bagai…..homestay pun google yg paling murah…tapi Alhamdulillah…selesa lepak kat pandan point apartment , jalan pandan Melaka …rege rm 135 ringgit jer semalam….tak jauh dari Bandar hilir dan juga pantai klebang.
Destinasi pertama….
Kuar tol Ayer Keroh , terus pi taman mini Malaysia dan asean Melaka….. selalu lalu jer… kali nie singgah terus…nak jimba2 kat dalam tu…. Bawak zara mengenal rumah2 tradisi….Ok lah tempat tu…. Tapi rasa tak berbaloi dgn rege ticket….. byk rumah2 yg dah tak terjaga terutama sekitar tasek.. using dimamah usia….byk kemudahan dah rosak biarpun dah ada tarikan baru.. ala2 fun park kat dlm tu….
Kata start 1 June 2015…tapi yg boleh main 3 game aje….. yg lain belum lagi…mostly untuk kanak2…
Lepas dah penat berjalan , baru pi homestay..remy susah nak ingat namanya…yg tahu townhomestay kat tangga naik…. Tapi original nama islamik sikit…. Oklah untuk remy sekeluarga untuk tido dan mandi…biarpun sederhana besar , tapi complete peralatannya… dapur , mesin basuh , peti ais , peralatan memasak , tv , meja makan…. Orang kata complete lah….lagipun tingkat satu jer..menghadap jalan besar…
Then , dah kiteorg pi Pantai Klebang …. Lunch campur Hitea sekali….. yg best… makan ramai2 dalam bas lama yg diubahsuai jadi restaurant.. not bad walaupun rasa tersepit jer…..ha3..dah lain Susana kat pantai klebang nie… dulu masa remy pi dgn skrg dah jauh beza….deretan bustle yg menjadi ikonik untuk pantai Klebang dan semestinya kalu ke pantai klebang mesti kena minum coconut shake yg femes tu…..
Lepas dah puas isi perut baru ke Bandar hilir, kita tgk tempat bersejarah pulak…. Alhamdulillah…senang dpt parking kat depan a famosa  tu….. tak ler penat nak berjalan….. sebab dah ptg sangat…. Byk museum dah close to  jln2…so remy and family jln2 jer… sempat jugalah naik menara taming sari dan juga river cruise….. cantik sangat bila naik waktu malam…..
Melaka bermandikan cahaya gemerlapan…… Cuma jonker walk jer tak sempat nak pi…. Tak larat nak jalan….so kita balik homestay aje….
Dinner pun kat area homestay aje….. budget2…he3…. Sebab masing2 dah penat berjalan…….
So bsknya…. Ramai yg bangun lewat….. nak checkout pun dlm kul 12….. so kemaslah apa yg patut….. lunch singgah kat restaurant jenjantas air keroh….kita soru dulu…. Sebab tak bfast memasing….
Kita mkn puas2… because sebelum balik….. kiteorg nak pi satu destinasi menarik dulu…..
Kat mana tu ?
Kena ler tunggu next entry…. InsyaAllah……
Sampai jumpa lagi semua… slmt berpuasa dan selamat menjalani ibadah ramadhan….

Sunday, July 21, 2013

Untie Ani's garden cafe dinner sambut bapak Garuda

Assalamualikum semua.....
Salam hujung minggu....... kita bersua lagi dihari Ramadhan yg ke 12... syukur sesangat........ kita masih lagi diberikan kesempatan...........so apa xtvt kenkawan hari nie....., maklumlah hujung minggu...rasanya ramai yg dah start shopping baju raya kut...... remy belum lagi..... kebanyakan last  minute tapi kalau yg tempah2 tu... remy dah order dah... standby duit jer.......insyaAllah...kalau ada rezeki remy nanti... dapat lagi baju free tahun nie.......tmungkin  dapat dua pasang baju melayu nanti......
so kali nie remy kuarkan entry yummy2 tau...... sebenarnya entry nie sepatutnya kuar dah lama..... sebab berlaku sebelum puasa...tapi itulah......remy busy sesangat...so tak sempat nak edit...padahal remy pun dah lupa... tapi bila kenkawan tanya mana entry dgn bapak garuda...baru remy teringat...he3.... terus cari dan hapdet dulu......
dinner makan2 nie berlangsung kat Restaurant Untie Ani's garden cafe. ala restaurant yg remy selalu pi tu..... cuma kali nie remy pi ramai2.... dan menu remy taklah mcm selalu...kan remy suka laksa johor kat sini....tapi kali nie remy pi mkn menu kampung  yg cukup ohsem demi nak tunjukkan kat bapak dari Garuda Airlines yg nak merasai masakan pure malaysia.......
Bapak Garuda nie datang sempena Garuda sampling tempoh hari........ so bila dia suarakan nak masakan yg istimewa dan dekat dekat kawasan opis.. terus we all suggest kat sini..... so bila dah dekat tu..... boss ajak ler semua yg ada pi join sekali dinner mlm tu.... tu yg ramai..... free lah katakan.....he3...antara menu yg diambil..... semestinya assam pedas kepala ikan yg cukup pekat tu...... sedap ...tu feberat bapak garuda.... dua dua magkuk dia korek bijik mata...... he3..... antara menu lain adalah ayam goreng kampung , masak lemak cili padi daging salai , sambal petai kupang , kerabu pucuk paku dan juga ulam ulaman......
Tak lupa juga dessert di penghujungnya.....tapai ice cream..... tapi pic kat atas nie bukanlah gambaran sebenar tau..... sebab yg normal satu scoop ice cream aje...... tapi yg nie special dari waiter tu.... just for remy.... he3... sebab remy nie kan regular kat situ... dah hampir 10 tahun kenal........ tu yg dia kasi special sikit.......terkulat kenkawan lain jeles.......he3
lama jugak kiteorg lepak..... byk kisah dan pengalaman dari bapak Garuda ( remy dah lupa nama dia , tu yg panggil bapak garuda...he3) ...maklumlah serata dunia dia pergi setiap bulan utk Garuda Airlines..... macam2 karenah dlm dunia nie.....kisah wallet dia di copek kat paris sungguh menyanyat hati.....apatah lagi kisah halal haram yg kekadang dunia luar tak memahami....... kelakar pun ada..... sedih pun ada..... apa apa pun bapak garuda nie memang best!sampai jumpa lagi semua......

p/s :- ptg nie tgk pasific rim kut........ he3

Tuesday, July 9, 2013

Bar-B-Que @ Port Dickson......hoyeeeehhhhh!!!!!

Salam utk semua…
Kita bersua lagi……salam hari selasa…… dan salam kemuliaan kerana kita semua akan bermula berpuasa besok…. Ramadhan datang lagi…… alhamdulillah…kita masih diberikan nafas utk meneruskan ramadhan tahun ini….Syukur sesangat….
Tapi sebelum kita berpuasa….. kita tgk dulu jimba2 sebelum puasa……he3..ini adalah xtvt hari minggu remy yg lalu…….bermandi manda sambil yummy2 tak hingat dunia kat Port Dickson . tu sebabnya remy tak sempat nak hapdet…. Pagi2 dah sibuk kat dapur memasak spaghetti goreng dan juga coleslaw.Manakala ayam dah selamat dimarinated mlm sebelumnya…..
Remy pi bersama laling….. bff dan juga adik2 UMS ( university Malaysia Sabah ) ..terlanjur rest day yg sama….. so why not kita pi berkelah sebelum puasa…..maklumlah…lepas raya nanti….. adik2 ums tu dah nak habis latihan…… so mungkin dah tak sempat nanti……
Best lah sesi jimba2 kiteorg….. mkn berkelah nie seronok…sambil menghirup udara laut selat Melaka tu………dapat pulak ayam BBQ yg yummy2….. mau pakat2 dok berebut peha ayam…… maklumlah…peha ada empat….. tapi kiteorg semua 7 org……he3
Dah puas mkn dan settle bbq….mandi laut lah agenda nya……berkubang sakan…. Macam tak pernah jumpa laut…….paling best bila main tanam2…..dapat tgk kraken mengganas lepas tu…guess sapa yg jadi kraken……….he3…. last sekali sebelum balik kiteorg naik Banana Boat….. yang nie wajib kalau setiap kali turun ke Port Dickson……
At Last….. selamat menjalani ibadah puasa buat semua sahabat dan kenkawan semua …. Bersama kita tingkatkan amalan kita dibulan yg penuh barakah ini… semoga semuanya diberkati Allah ….Amin….. Ampunkan segala salah dan silap remy…sesungguhnya remy Cuma insan biasa yg tak terlepas dari alpa dunia……
Moh kita start terawih malam nie….. InsyaAllah…

Monday, July 8, 2013

Old Town White Coffee @ Cyberjaya

Assalamualaikum semua….
Salam kita bertemu lagi…… maaf kalau semalam remy tak kuar entry….. maklumlah pagi2 dah sibuk ke dapur…… utk apa…. Tunggu next entry tau……. Xtvt jimba2 remy semalam……penat dan best!
Oklah….. sempena nak menyambut ramadhan nie…. Rasanya tak sesuai nanti remy dok hapdet pasal makanan kan…… buat org terliur jer….. karang tergugat pulak nafsu……he3..remy tgh berkira2 apa yg akan remy hapdet nanti sepanjang bulan ramadhan……ataupun…kita cuti blogging sebulan jelah…..boleh…he3
Entry kali nie tetap mkn2…. Kita ke Old town White Coffee Cafe pulak…..remy jenjarang mkn kat white coffee nie…sebab tak beberapa suka….. natural flavour kat sini kekadang tak sama dgn restaurant lain……. Tapi memandangkan my laling sibuk nak pi…remy go on jugaklah….. so destinasi remy ke white coffee kat Cyberjaya tu….
First time remy kesini….. nice view and deco…duduk pulak sebelah fish pond yg cukup tenang melihat ikan2 berenang dlm tu……. Kerlipan neon menambah kecantikan suasana….. so mkn pun tenang dan releks….concept kat sini… order thru counter dan terus bayar….. pastu ambil tag dan tunggu kat meja……senang sikit kan…. So tak yah nak tunggu waiter dtg ambil order……
Pilihan remy mlm tu adalah set dinner …. Selalunya set dinner murah sikit…… so set remy assam laksa , ice lemon tea dan juga cendol.manakala my laling juga set yg sama kecuali cendol tu ambil something mocha icecream dessert. Everything ok Cuma rasa laksa dia kureng sikit…..tak mcm assam laksa pun…… tertiba jer ada sejemput sardine tin kat atas laksa tu…. Hu3… tak sesuai…..
Buat pertama kali nya remy tak Berjaya menghabiskan semangkuk laksa….. hu3…..mungkin sebab rasa dia pelik sikit kut……tapi yg lain2 menu mungkin ok kut…mcm cendol tu…sedap pulak rasanya….…so kenkawan semua…. Moh ke Old town White Coffee…boleh ler try atau pilihan restaurant utk berbuka di bulan ramadhan nanti………

Sampai jumpa lagi semua…….
wassalam...


Friday, July 5, 2013

Chef Zubir Masterchef @ Laman Grill yg ohsem......

Assalamualaikum semua.......
salam jumaat malam........ sebab nak salam siang jumaat remy busy tadi...... sampai nak hapdet blog pun tak sempat.....sibuk dgn majlis perpisahan general manager remy yg hampir 9 tahun berbakti kepada syarikat  yg dulu...sekrg company remy dah nama lain kan..... so dah takde GM...... yg ada cuma CEO , COO dan juga CIO..... byk nyer o...........he3.....teringin nak hapdet majlis tu...tapi apakan daya..... hajat tak sampai....... karang jadi issues pulak......
so apa kaitan masterchef , chef Zubir dan juga laman grill ?????? ok...let's remy story.......sempena majlis penghargaan dan penyerahan sijil para kakitangan yg bertungkus lumus dlm menjayakan Masterchef Selebriti 2 tempohari..... telah diadakan satu majlis khas utk meraikan semua yg terlibat.........so nak happening sikit.....majlis dibuat di restaurant Laman Grill Steak & Bar-B-Que bertempat di syeksen 13 shah Alam......kenapa kat sini.... sebab inilah restaurant Chef Zubir yg femes tu.......
So dapatlah kiteorg menikmati hidangan khas yg dimasak sendiri oleh chef fames kita nie..... Chef Zubir pun cukup sporting dlm majlis tu...a great hospitality.... btw.... Chef Zubir nie salah seorang lecturer remy dulu...... cuma skrg dia tak perasan remy dah,......... he3.....sebab dulu remy cikeding...... sekarang dah cokkodok...... mana dia nak ingat.........kan...... tapi makanan yg disajikan cukup ummmphhhh !!! dan memikat selera.....
utk appetizer jer.......menu yg disajikan adalah caneloni pasta dan juga potato salad with crab meat dan juga prawn tempura........ not bad.... manakala utk main couse.... gabungan grilled beef steak bersama spinach..... chicken grilled dan juga lamb kofta yg spicy serta potato yg memberi pelbagai rasa memang sedap......licin remy makan......... bukan selalu pun...so ini peluang nak mkn yg special......he3....
manakala utk dessert , chocolate moose jadi santapan...... cantik terhias utk dinikmati.........so memang puas dinner kiteorg malam tu.........sambil tu sempat jugak remy belek menu card.... boleh tahan rege makanan yg dijual.......tapi kalau mahukan yg terbaik....... apa nak kira sangat kan..... remy alhamdulillah...... dapat mkn free.....  kalau nak pi mkn kat situ  ...rasanya belum tahap remy lagi kut.........
selesai dinner.....diadakan acara penyampaian sijil.... so sweet sebab sijil tu remy sendiri yg design kan...... siap ada logo masterchef lagi...... mesti laku kalau mintak kerja kat astro.......he3...berangan ajela.....sebelum pulang...... sesi menggedik dgn camera tak boleh tinggal...... so semua join the club nikon remy......bergambar dgn chef Zubir... jgn jeles kalau tgk ada yg mesra...........
so..... sampai jumpa lagi semua.........kalau teringin nak mkn steak dan bar-b-que...jom ke Laman Grill Steak & Bar-B-Que kat shah alam tu..... boleh jumpa Chef Zubir sekali.......merasai keenakan hasil sentuhan Chef selebriti kita......
selamat mencuba......

p/s:- Ter edit pic dlm bentuk Gif..... tu yg blur sikit......nak cepat sangat.....

 

Template blog ilham dari alif ismail