Thursday, February 18, 2016

Herba Traditional.... Banyak khasiatnya....

HERBA TRADISIONAL
Manfaat herba bagi perubatan tradisional
DALAM rimbunan pepohon hutan hujan tropika Malaysia, tumbuh pelbagai jenis pokok renek atau herba yang memberi manfaat kepada nenek-moyang kita sejakzaman-berzaman sebagai bahan perubatan tradisional.

Bawang
Bawang besar mempunyai daya tarikan serba guna dalam gastronomi. Bertindaksebagai perangsang dan tonik pemulihan, ia juga berupaya merendahkan tekanandarah tinggi. Jusnya boleh diguna untuk merawat luka bernanah, kena api, gigitanhaiwan dan bisul. Bubuh perahan bawang besar atas kepala jika pening kepala.Bagi meredakan Kesakitan sendi disebabkan artritis, sapukan campuran jus bawang besardan minyak biji sawi panas di sendi.Minum sesudu teh campuran jus bawang besardan madu jika anda sakit perut, batuk dan serak suara. Mereka yang ingin memulihkan tenaga batin yang lemah boleh mencuba cara ini. Makan sesudu teh benih bawang yang dikerinkan dan ditumbuk bersama madu tiga kali sehari.

Bawang putih

Bawang putih pula dianggap herba yang mampu mempermuda kulit.Baunya yang hancing mengandungi bahan perubatan yang aktif, allyl methyl trisulphide, yangboleh mengelak darah beku.Minyak bawang putih (berbentuk kapsul) di kedai ubat atau farmasi dipercayai memiliki sifat pembersih, menurunkan darah tinggi dan meningkatkan sistem kekebalan terhadap penyakit.










Limau nipis

Rasa masam limau nipis bukan saja merangsang, malah memudahkan penghadamandan sumber kaya Vitamin C. Untuk menghilangkan kekuningan gigi, gunakan ubat gigi daripada garam dan kulit limau nipis yang ditumbuk halus.Campuran jus limau nipis dan madu juga baik untuk memulihkan suara garau.Bagi menghilangkan tompok hitam dan jerawat, sebelum tidur sapukan di muka jus limau nipis dan kemudian basuh dengan air suam keesokan pagi.Jika kutu menggatal, gosok di kulit kepala campuran jus limau dan pes bawang putih.

Lemon

Lemon terkenal untuk mengubati gangguan sistem penghadaman seperti sedu, pedihhulu hati, loya dan gangguan usus, misalnya sembelit dan cacing.

Kunyit

Dengan merenjis serbuk kunyit dalam masakan, ia dikatakan dapat mengelak ancaman kuman tropika. Selesema dan sakit tekak boleh dikurangi dengan menyedut wap sesudu besar serbuk kunyit yang dicampur air baru masak.

Madu

Madu mampu melegakan batuk dan menyembuh ulser mulut. Sesiapa yang botak boleh cuba menyapukan di kulit kepala campuran jus bawang besar dan madu setiap pagi dan petang.

Daun kari

Daun kari yang digemari dan diperlukan dalam masakan dal, kari dan sambal rasam berkhasiat sebagai ubat. Memakan dua atau tiga kali sehari campuran sesudu tehdaun kari kering yang ditumbuk dengan sesudu teh madu boleh melegakan sembelit. Untuk menghitamkan rambut dan mengelak daripada beruban, sesudu makan minyak kelapa dimasak dengan segenggam daun kari hingga hangus.Setelah sejuk, pakannya sebagai tonik rambut. wanita mengandung boleh menghilangkan loya dengan meminum setiap pagi campuran 15 hingga 20 jus daun kari dan dua sudu teh jus limau nipis serta sesudu teh gula.

Lada hitam atau putih

Kerana sifatnya yang panas dan pedas, lada putih atau hitam boleh menaikkan selera dan penghadaman.Jika sengal tulang, sapukan dua sudu teh serbuk lada yang digoreng dengan minyak bijan sampai hangus. Untuk meningkatkan keupayaan seksual, cuba minum satu cawan susu yang dimasak dengan setengah sudu tehserbuk lada hitam dan enam buah badam yang dihancurkan sebelum tidur. Urut bahagian gusi yang berdarah dengan campuran garam halus dan serbuk lada.Jika sakit gigi, bubuh campuran serbuk lada dan minyak bunga cengkih pada gusi.

Halia

Selain membersih tekak dan lidah, halia juga boleh melegakan batuk serta menghilangkan loya.Untuk sakit kepala, bubuh di dahi halia kering yang diasah dengan sedikit air pada batu giling.Satu lagi resipi meningkatkan keupayaan seksual ialah dengan meminum campuran setengah sudu teh jus halia, madu dan telurseparuh masak.

Kelapa

Kelapa amat disyorkan untuk ibu mengandung kerana ia membekalkan bahan sepertivitamin, galian dan enzim untuk faktor pertumbuhan. Dianggap sebagai ubat pencegah yang kuat, air kelapa biasanya diminum dan dimandikan selepas seseorang mendapat cacar dengan harapan ia tidak meninggalkan kesan. Untukulser mulut, urut gusi tiga atau empat kali sehari dengan campuran santan kelapadan madu.

Betik

Pokok betik kaya dengan kalium dan karotena serta mengandungi sejenis enzim bertenaga, ‘papain’, yang boleh melawan pelbagai alahan.Betik kurang masak adalah julap dan diuretik.Bijinya mempunyai sifat antibiotik dan antikulat. Untuk sakit otot, letakkan daun betik yang disalai atas api di bahagian yang sakit. Kerap memakan betik boleh menghindari penyakit anemia, sembelit, penyakit mata dan cacing dalam usus.Bagi menambah aliran susu ibu, selalulah memakan betik kurang masak yang dimasak.

semoga memberi manfaat pada semua.....
jumpa lagi
sumber/picture  : pakchik google Tq so much
 

Template blog ilham dari alif ismail