Thursday, July 11, 2013

Andai ini ramadhan terakhir

Salam sahabat semua......
pernahkah kita terfikir..........andainya kita dijemput pergi.......
berpeluangkah kita dgn ramadhan ini???? Ya Allah berikan kami kekuatan utk meneruskannya......kerana......
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir

tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu
solat yang dikerjakan...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir

tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir

tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih...berqiamullail...bertahajjud...
mengadu....merintih...meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir

tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan

tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman

Duhai Ilahi....
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

Namun teman....
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA
Wallahua’lam.

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir.........


all pic sumber google.....

51 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

salam ramadhan..

Ct Noraishah said...

selamat berpuasa..

Farah Waheda Wahid said...

selamat menjalani ibadah puasa remy...

Mawardi Yunus said...

selamat berpuasa remy :)

Amin A. R said...

insaf kan remy bila fikirkan bab "andai ini yg terakhir" ni.... terasa begitu kurangnya diri ini dengan amal ibadat....

Remy hazza said...

mrs eady....
salam ramadhan.....

Remy hazza said...

ct noraishah.....
selamat berpuasa sis.....

Remy hazza said...

farah...
selamat berpuasa sis.......

Remy hazza said...

mawardi...
selamat berpuasa bro....

Remy hazza said...

amin.....
betul tu.... andai ini yg terakhir..... cukupkah amalan kita semua......

Noor Atikah Ramli said...

salam ramadhan ^^

Norizan J said...

selamat berpuasa.. selamat beramal.. semoga ramadan kali ini kita semua akan menjadi lebih baik dari sebelumnya..

Sukma Haron said...

salam ramadhan untuk Remy sefamily...

AiSyA LiEzA said...

Pilunya >.< ajal n maut rahsiaNya.. moga dpt bersua lagi pada ramadhan akan dtg..

Aishah Jahirah said...

salam abg remy...slmt berpuasa...
moga ramadhan ni bukan ramadhan terakhir untuk kita semua...

cik azLyzah⊙.☉ said...

Sama2 kite perbanyakkan amalan di bulan ramadhan ini..In Shaa Allah..

Dzureen Darwis said...

Selamat berpuasa :) Dah nak buka dah pun hehe

Ibu Lala said...

salam ramadan remy. masak apa hari ni??

Remy hazza said...

nor atikah...
salam ramadhan atikah...selamat berbuka nanti

Remy hazza said...

norijan j....
InsyaAllah...mudah mudahan semuanya lebih baik tahun nie....

Remy hazza said...

kak sukma....
salam ramadhan utk akak sekeluarga juga.....

Aku Penghibur said...

alhamdulilah nice entri banyakkan amalan kita

Remy hazza said...

aisya....
harap2 ramadhan kali ini bukan yg terakhir buat kita semua......

Remy hazza said...

aishah jariah....
mudah mudahan.....
kita pohon pada-Nya

Remy hazza said...

cik azlyzah....
insyaAllah..... kita cuba tingkatkan....

Remy hazza said...

dzureen..
so selamat berbukalah..... he3

Remy hazza said...

ibu lala....
hari nie kena stayback kat opis..ada audit.... nampaknya berbuka kat sini aje lah,....tapi remy request menu best tadi.... prawn butter...

Remy hazza said...

ap....
alhamdulillah..... kita cuba yg terbaik......

3no gr33ny said...

sama2lah kita mengejar Ramadhan ini dengan ibadah-ibadah sunat

Remy hazza said...

3nogr33ny.....
insyaAllah.... semoga segalnya dipermudahkan.....

boni kacak said...

jadi, kita kena sentiasa beramal seolah-olah kita akan mati esok hari :)

Remy hazza said...

bro boni.....
betul tu bro..... jadi peringatan utk kita sentiasa......

man said...

salam ramadhan..sila lah dtg ke blog sy..http://ajax85.blogspot.com

Remy hazza said...

man....
salam ramadhan...... selamat berpuasa.....

Mizz Aiza said...

salam ramadhan remy..

||aLeaSaRa|| said...

alhamdulillah..banyak kena muhasabah diri di bulan yang mulia ni,selamat bersahur kejap lagi remy ^^

Remy hazza said...

Mizz aiza. . ..salam ramadhan juga.... slmt bersahur. ...

Remy hazza said...

Sis alea...
Betul tu kak
..
Selamat bersahur juga....

Mieza Jhaa K said...

Entry ini buat diriku melayang-layang.. terbayang saat2 meninggalkan segalanya.. terbayang dosa2 smlm..terbayang taubat yg masih bertangguh..

Kancil 8349 said...

salam ramadhan remy...hari nie yang tidak terakhir

Mas Zull said...

assalamualaikum remy...salam ramadhan yer...:)

Remy hazza said...

mieza.....
insyaAllah kak...kita lakukan yg terbaik...perlahan2.......

Remy hazza said...

kancil...
salam ramadhan juga.......semoga kita berpeluang lagi...insyaAllah....

Remy hazza said...

mama...
wassalam....
salam ramadhan juga utk mama sekeluarga.....

Wirda Amir said...

salam remy...

andaiku tahu....tp sepatutnya kita bersedia sebab ajal tak kira masa...

deno said...

sama2 kita menjalani ramadhan dgn istiqamah

Remy hazza said...

Wirda. ...
Betul tu kak.... sepatutnya kita sentiasa bersedia....insyaallah

Remy hazza said...

Deno...
Insyaallah
....kita istiqamah

baby comel said...

moga diberi kesempatan lagi..

Remy hazza said...

baby comel...
insyaAllah....

Tetamu Istimewa said...

Rasanya tak terlambat lagi untuk saya mengucapkan selamat menyambut Ramadan kepada Remy.

 

Template blog ilham dari alif ismail