Friday, July 12, 2013

Jumaat dan Ramadhan - Penghulu segalanya.....

Assalammualaikum semua......
salam jumaat penghulu segala hari..... salam ramadhan penghulu segala bulan.......alhamdulillah ..kita masih disini utk meneruskan hidup menjadi khalifah dimuka bumi..... selamat berpuasa yg dah masuk hari ke 3.... sekejab jer masa berlaku kan.......maka penuhilah ramadhan dgn keberkatan dan kerahmatan.... insyaAllah
jom kita baca tentang hadis nabi tentang kelebihan hari jumaat.... remy kongsikan bersama utk sahabat semua......

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah hari Jumaat. Pada hari itu Adam diciptakan dan pada hari itu juga dia dikeluarkan dari syurga. Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (HR Muslim).

Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya hari Juma‘at adalah penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sisi Allah Subhanhu wa Ta ‘ala iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah, pada hari Jum‘at itu terdapat lima kejadian iaitu hari yang dijadikan Adam ‘alaihissalam dan Baginda di turunkan daripada syurga ke muka bumi, dan pada hari itu juga wafatnya Adam ‘alaihissalam, dan Allah mengurniakan satu saat di mana doa-doa dikabulkan kecuali doa-doa maksiat, dan hari Jum‘at juga akan terjadinya hari Kiamat”. (HR Ibnu Majah)

Rasulullah SAW berkata: “Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, dia akan disinari cahaya di antara dua Jumaat.” (HR Hakim)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, maka siapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali) ". (HR Al Baihaqi)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Sesungguhnya harimu yang paling utama adalah hari Jumaat. Maka perbanyakkanlah selawat kepadaku pada hari itu, kerana selawatmu ditunjukkan kepadaku. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, bagaimana selawat kami ditunjukkan kepadamu sedangkan tubuhmu telah hancur? Rasulullah s.a.w. menjawab: Sesungguhnya Allah mengharamkan tubuh para Nabi bagi bumi (tidak hancur)." (HR Abu Daud, Nasa'i dan Ibnu Majah).

Rasulullah bersabda maksudnya : “Sesiapa yang berwuduk dan kemudian dia pergi ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat, lalu mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah dibacakan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jumaat itu dan hari Jumaat berikutnya”. (HR Muslim)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Pada hari Jumaat terdapat satu waktu, tidaklah seorang hamba Muslim memohon sesuatu kepada Allah melainkan Allah akan mengabulkannya. Carilah ia di akhir waktu selepas asar.” (HR Abu Daud)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Tidaklah seseorang Muslim itu meninggal dunia pada hari jumaat atau pada malam Jumaat melainkan Allah menyelamatkannya dari fitnah kubur (soalan di dalam kubur). (HR At-Tirmizi)

Rasulullah s.a.w bersabda, "Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat dan Ramadhan ke Ramadhan, semuanya adalah penghapus dosa-dosa di antara kedua-duanya selagi mana dijauhi dosa-dosa besar.” (HR Muslim)

kredit to :- picture - google / fb

35 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

perkongsian bagus nie..

Remy hazza said...

mrs eady....
terima kasih kak......

ishy77 said...

alhamdulillah..terima ksaih atas perkongsian ni :).

Mizz Aiza said...

salam jumaat remy.. perkongsian yang bagus.. banyak kelebihan hari jumaat nikan..

Remy hazza said...

ishy77...
sama sama sahabat.... slmt berpuasa....

Remy hazza said...

mizz aiza...
betul tu aiza.... jumaat yg cukup istimewa..

Mila Ahmad said...

Semoga hari jumaat hari mendapat keberkatan dari-Nya

Mas Zull said...

assalamualaikum remy...betul tu hari Jumaat yg bermakna moga dipermudahkan segala2nya hari ini..;)

diana said...

selamat hari juamaat..

Sukma Haron said...

nice sharing....salam jumaat Remy...

Remy hazza said...

mila...
insyaAllah.... kita rebut peluang yg ada.....

Remy hazza said...

mama....
wassalam...
insyaAllah..... hari yg mulia utk kita laluinya dgn perkara2 yg baik2....

Remy hazza said...

kak diana....
salam jumaat juga......selmat berbuka posa....

Remy hazza said...

kak sukma....
salam jumaat buat kak sukma juga

hana hadi said...

selamat menyambut bulan ramadhan :)

Teena Tna said...

Terima kasih atas perkongsian ini.
Salam Ramadhan...

Izzat Eshak said...

salam ramadhan =)

Remy hazza said...

hana...
salam ramadhan juga dari remy utk hana......

Remy hazza said...

teena....
salam ramadhan...... selamat berpuasa....

Remy hazza said...

izzat ..
salam ramadhan utk izzat sekeluarga juga......

Aku Penghibur said...

subhanaAllah , perkongsian yang baik :)

Remy hazza said...

ap....
insyaAllah.....mekasih achik.....

Nao Mei said...

Alhamdulillah...indahnya jumaat...
Tak ternilai harganya....tak ternilai nikmatnya...semoga jumaat yang akan datang kita masih benrnyawa di bumi Allah :)

salam jumaat remy...

cik akak datang terlewat sikit...

Wirda Amir said...

salam ramadhan dan selamat berpuasa remy....

tazkirah yang baik ni remy..hehe

Isye Hisham said...

sy tag abg Remyy..

http://hishamshuhaimi.blogspot.com/2013/07/contest-ramadhan-raya-by-cik-akak_12.html

Remy hazza said...

akak nao mei....
takpe kak... remy lagi ler lewat kesana...... nak marathon hari nie...byk kenkawan yg tertinggal....

Remy hazza said...

wirda....
mekasih kak...salam ramadhan utk akak juga.......

Remy hazza said...

isye....
thanks so much...dah siap pun entry tu......tgh draft tadi perasan yg isye tag..... so gud luck too....!

deno said...

Jumaat adalah hari yang terbaik :)

Remy hazza said...

Deno....
Betul tu... jumaat yg terbaik dari segala hari. ...

baby comel said...

jgn sia2 jumaat penghulu segala hari ni

Remy hazza said...

baby comel....
betul tu..... jumaat penghulu segala hari....

AiSyA LiEzA said...

selalu lupa utk praktikkan bacaan surah al kahfi.. lalainya diri..>.<

Tetamu Istimewa said...

Berkali-kali dipesan supaya jangan bercakap-cakap sewaktu khutbat. Tapi ada juga yang tak kisah. Bercakap juga.

Kancil 8349 said...

info yang menarik...perkongsian yang baik

 

Template blog ilham dari alif ismail