Monday, March 5, 2012

Kisah Pelajar Dapat Bantuan Allah Waktu Peperiksaan

Ini... adalah kisah yang berlaku di dewan peperiksaan di salah sebuah sekolah. Kisah ini diceritakan oleh salah seorang guru wanita yang berada dalam dewan peperiksaan tersebut.

Ceritanya begini :

Terdapat salah seorang pelajar masuk ke dewan peperiksaan dalam keadaan keletihan dan tertekan. Dia duduk di tempat yang telah dikhaskan untuknya.
Kemudian dia menerima kertas ujian dan setelah berlalu masa ujian beberapa ketika guru

tersebut mendapatinya tidak menulis apa-apa pun pada kertas jawapannya sehingga berlalu separuh masa peperiksaan. Maka guru tersebut mula memberi perhatian yang lebih kepadanya.

Tiba-tiba pelajar tersebut mula menulis dan menjawab semua soalan dengan pantas dan ini mengejutkan guru yang memerhatikannya sejak tadi. Pelajar tersebut menjawab semua soalan peperiksaan dengan baik. Ini menambahkan lagi rasa ragu-ragu pada guru tersebut dan dia beranggapan pelajar tersebut telah menggunakan taktik baru dalam meniru. Tetapi guru tersebut tidak menjumpai apa-apa tanda yang pelajar itu telah meniru dalam peperiksaan.
Setelah pelajar itu menyerahkan kertas jawapannya, guru telah bertanya kepadanya apa yang berlaku sebenarnya.

Dan jawapannya amat mengejutkan dan menyentuh perasaan. Tahukah anda apakah jawapan pelajar itu?
Pelajar tersebut menceritakan : “semalam saya berjaga sepanjang malam sehingga subuh. Saya dalam keadaan tidak sihat dan menjaga ibu saya yang sakit tanpa sempat untuk mengulangkaji untuk ujian keesokannya. Maka sepanjang malam saya menjaga ibu dan saya datang menghadiri peperiksaan dengan harapan aku dapat melakukan sesuatu dalam peperiksaan nanti.
Saya melihat soalan-soalan namun tidak dapat menjawabnya. Saya hanya berdoa kepada Allah dengan amalan terbaik yang saya lakukan iaitu berbakti kepada ibuku semata-mata kerana Allah.

Tidak lama selepas itu, Allah memakbulkan doa saya dan seolah-olah saya nampak buku di depan. Saya mula menulis dengan pantas. Itulah yang saya dapat dan amat bersyukur kepada Allah kerana menerima permohonan saya.

Kisah yang menakjubkan ini menjelaskan bahawa betapa besarnya ganjaran berbuat baik kepada ibu bapa dan merupakan amalan yang paling Allah sukai. Maka Allah membalasnya dengan memberi kebaikan kepadanya kerana berbakti kepada orang tua.

Remy menyeru kepada sesiapa yang masih mempunyai ibu dan bapa agar berbaktilah kepada mereka untuk mencari keredaan Allah sebelum mereka pergi meninggalkan kita.

wallahua'lam

25 comments:

diana said...

Banyak ganjaran nya bila kita berbakti ada ibu bapa..

AYIE ABAS said...

menarik entry nih remy...anak yg berbakti pd org tua di dunia lagi dah terima kelebihan nya.

3no gr33ny said...

menakjubkan ganjaran dari Allah...subhanallah..tak tercapai dek akal bila fikirkan kehebatan kuasa Allah berikan terhadap anak yang berbakti

maszull said...

assalamualaikum remy...rahsia Allahkan...:)

ShahzCudin said...

tu baru balasan dunia...klo akhirat lg besar lg..

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

Allah sentiasa ada untuk membantu kita kan :)

AriF FaZDiLaH said...

subhanallah. datang follow dari blog eeiyss

blog-tips-kurus said...

berkat jaga mak ayah dengan ikhlas..

Aien Not Alien said...

berkat melayan mak ayah dengan baik-baik...ikhlas yang penting... :)

Mohd Norafzal said...

Redha Allah..terletak pada redha kedua ibu bapanya.wallahu'alam

Cikgu Ma said...

ada terbaca kisah ni kat FB

remyhazza said...

kak diana... betul tu....

remyhazza said...

Ayie....
balasan Allah tak kira masa.....
sebabtrulah kita kena sentiasa bersyukur.....

remyhazza said...

3no gr33ny.....
berbakti kepada ibu bapa besar ganjarannya.....

remyhazza said...

mama...
betul tu mama....
rahsia Allah tak siapa tahu......

remyhazza said...

shah....
setuju dgn shah.....
Allah maha kuasa.....

remyhazza said...

Muhammad Saiazuan Norhalik...
Allah ada dimana mana.....
bersamalah kita mencari keredhaan -Nya

remyhazza said...

Arif....
selamat kenal....
singgah selalu tau !

remyhazza said...

aien...
berbakti kepada ibu dan bapa.....
besar ganjarannya....

remyhazza said...

afzal.....
betul tu.....
jom kita dapatkan restu ibu dan ayah.....

remyhazza said...

cikgu ma....
sama ngan remy.....
tu yg nak share utk semua.....
biar yg baik jadikan panduan.....

LidiaSuraya said...

Cerita benar ye??? Ye kn dlm susah n terdesak cmtu hnya Allah jer yg boleh hulurkan bantuan kn? Apa2 pun kena yakin padaNya...

remyhazza said...

lidia.... betul tu...
kita serahkan diri pada Allah....
InsyaAllah..Allah maha mengetahui....

EmpayarUtama said...

Tersentuh... Pernah tertutup fikiran terus tak dapat baca apa-apa masa sembahyang hajat sebelum SPM dulu...

remyhazza said...

ada hikmah disebaliknya empayar.....

 

Template blog ilham dari alif ismail