Saturday, June 22, 2013

Cinta hingga ke akhir hayat !!!!


Salam sahabat semua......
kita bersua lagi....... maaf smlm remy tak sempat nak publish entry........sibuk dgn sampling dan juga setup utk next week function....... so hari nie pun remy kena ke banting kejab utk satu event...... so sebelum remy pergi...remy kongsikan satu cerita yg cukup menarik dan menyentuh hati.......
sebuah cerita dari seseorang :

Aku adalah seorang jururawat di sebuah Klinik Kesihatan Desa. Pada pagi itu, klinik agak sibuk. Sekitar jam 09:30 pagi, seorang pakcik yang berusia 70-an datang untuk membuka jahitan pada luka di ibu jarinya.... Aku menyiapkan peralatan & memintanya untuk menunggu, sebab semua doktor masih sibuk. Mungkin dia dapat berurusan dengan doktor paling cepat pun 1 jam lagi.

Sewaktu menunggu, pakcik tua itu nampak gelisah. Kejap-kejap, matanya kan melirik ke jam tangan usangnya. Aku merasa kasihan. Jadi, ketika free, aku sempatkan diri untuk memeriksa lukanya. Oh.. Luka dia dah sembuh dan kering. Tinggal membuka jahitan dan memasang bandage baru sahaja. Pekerjaan yang tidak terlalu sukar dan rumit. ‘’Aku boleh settlekan pakcik ni nih..’’ bisikku di hati. Setelah meminta kebenaran dari doktor bertugas, aku putuskan untuk melakukannya sendiri.

Sambil merawat lukanya, aku bertanya ‘’ Pakcik ada temujanji lain ye ? Saya tengok dari tadi pakcik macam rushing je ?? ‘’ soalku ramah. Sambil tersenyum pakcik tua itu menjawab ‘’ Tidak, pakcik hendak ke rumah rawatan orang tua. Pakcik nak makan tengah hari bersama isteri pakcik ‘’

Dia menceritakan bahawa, pada setiap hari dia akan ke sana untuk berjumpa dengan isterinya. Isterinya sudah dirawat di sana sejak beberapa tahun yang lampau kerana disahkan mengidap penyakit ALZHEIMER

Lalu aku bertanya ‘’ Adakah isteri pakcik akan marah kalau pakcik datang lambat ?? ‘’, Dia menjawab ‘’ Isteri pakcik takkan marah bahkan dia sudah tidak lagi mangenali pakcik sejak 5 tahun yang lalu ’’

Aku sangat terkejut dan berkata : “ Pakcik masih pergi ke sana setiap hari walaupun isteri pakcik sudah tidak mengenali pakcik? “

Dalam nada yang tenang dia membalas: " Dia memang tidak mengenali pakcik, tapi pakcik masih mengenali dia "

Aku terus menahan air mata sehinggalah pakcik itu pergi. SubhaanAllah.. !! Tulus dan sucinya cinta dia kepada isterinya biarpun si isteri sudah tidak mengenalinya lagi.. :,(
Apa pengajaran yang boleh kita ambil dari kisah ini ? byk kan......
betapa tulusnya kasih..... betapa setianya pengorbanan........
sampai jumpa lagi sahabat semua...........

story from facebook
pic from google....
Thank so much !!!!!

33 comments:

khai nuar said...

good sharing...LOVE

Mizz Aiza said...

terharunya jika dapat pasangan yang setia sebegini.. sanggup susah dan senang bersama..

Sally Yatiey said...

terharunya..

Eza Boom Boom said...

tacing baca. huhu. setia nya seorang lelaki tuu..

inche hlovate said...

1 dlam seribu..susah nak cari kes mcm ni kan

Etuza Ezawarna said...

pakcik tu redha dgan apa yg berlaku

Amin A. R said...

itulah cinta....setia hujung nyawa konsepnya.....alangkah bagus kalau semua orang macam pakcik tu kan :)

Nao Mei said...

cinta yang ikhlas akakn kekal hingga ke hujung nyawa.....setia ke titik akhir langkahnya...

Mieza Jhaa K said...

Mengalir air mata..sedih sedihhh....sucinya cinta pakcik terhadap isterinya..

cik azLyzah⊙.☉ said...

setia hujung nyawa..wahhhhhhh best nye..

Remy hazza said...

khai anuar....
thanks..remy pun suka kisah cinta nie....

Remy hazza said...

mizz aiza....
betapa kuatnya cinta mereka......

Remy hazza said...

kak sally...
remy pun tersentuh.....

Remy hazza said...

eza....
remy pun rasa perasaan yg sama..... sungguh setia si suami.....

Remy hazza said...

inche....
betul...kita cuba jadikan pengajaran buat kita semua....

Remy hazza said...

bro etuza...
itulah.......redha pakchik tu...... betapa setianya dia.....

Remy hazza said...

amin...
remy setuju...kalau semua mcam tu..... alangkah indahnya kehidupan....

Remy hazza said...

akak nao mei...betul tu kak..... akan berkekalan selagi nyawa masih dibadan...... setianya....

Remy hazza said...

mieza....
harap2 kita semua juga begitu...setia sehingga ke penghujung...

Remy hazza said...

cik azlyzah.....
pengorbanan dan kesetiaan yg tulus murni......

Wirda Amir said...

Salam remy...

Sebak akak tau..... :(

Remy hazza said...

wirda....
wassalam......
maaf kak...tapi itulah kenyataan..... kasih yg tak pudar.......

cik azLyzah⊙.☉ said...

betul..betul..betu..

#psttttt remy,pm cik alamat & no hp kat fb..ari tu cik dah pm tapi xde remply :(

Remy hazza said...

cik azlyzah.....
tq.....

ye ker..... nanti remy pm kan... remy lost ler tu.... terkejar2.....

Aku Penghibur said...

wow,,, sweetnyea ,,, semoga nanti acik dah tua jadi lelaki yang setia juga

Remy hazza said...

AP...
insyaAllah achik...remy pasti achik boleh.......

ayut said...

true meaning of love... :)

ayut said...

true meaning of love... :)

ishy77 said...

I'm so touch..

Remy hazza said...

ayut...
betul tu.... mendalam cinta pakchik tu.....

Remy hazza said...

ishy77....
remy pun.... bila baca jer...ada rasa yg terbit dihati....

Kancil 8349 said...

terima kasih..amat menyentuhkan hati

Mas Zull said...

assalamualaikum remy..yer la sayu jer...;)

 

Template blog ilham dari alif ismail