Friday, June 7, 2013

Kerana Adat......Ada duka bersarang dihati .

Assalamualaikum
salam bertemu lagi....... firstly remy nak ucap....alhamdulillah...... segala beban dibahu 3 hari dah selesai....... semuanya berjaya dan yg bestnya.......semua happy walaupun penat dgn event besar tu.........selama 3 hari segalanya pantas sampai remy pun tak sempat nak hapdet blog..........hu3.....bygkan kalau seawal pagi dah masuk opis.. pastu dah nak tgh mlm baru balik....... baru remy tahu betapa sukarnya....nak hasilkan satu2 program tu.......takpe..yg tu kita hapdet kemudian......
bercakap pasal beban dan kesukaran...... itulah hari yg terpaksa keluarga pakchik remy lalui...... benar kata org....... kita hanya merancang tapi tuhan juga yg tahu kesudahannya........ ingat lagi tak delema remy masa nak mengundi hari tu....sebab ada clash date dgn tarikh perkahwinan kazen remy........akhirnya majlis kenduri selamat juga dilakukan..... tapi yg sedihnya..... tiada pengantin pada hari tersebut.......sebabnya seminggu sebelum majlis......segalanya terlerai demi menjaga adat....dan kerana adat juga pasangan adam dan hawa tak dapat disatukan......
kisahnya bergini...kazen remy nie lelaki...... so dah tetap tarikhnya kenduri dikedua2 belah pihak...... tetapi apabila majlis rumah pengantin perempuan jatuh pada hari yg sama dgn tarikh mengundi tu....... so terpaksalah ditunda.......lagi pun gap antara rumah lelaki dan perempuan sebulan..... so masih byk minggu yg boleh dipilih....... tapi malangnya tak sampai seminggu sebelum majlis dipihak kazen remy baru pihak perempuan ckp nak tunda ke bulan jun sebab bulan may dah tak boleh nak sewa dewan....... so pihak family remy terima tetapi tak boleh nak tunda belah lelaki sebab jemputan dah dijemput....dah tinggal 5 hari jer pun....
keputusan pakchik remy supaya diaadakan majlis pernikahan dulu ditempat perempuan kemudian majlis perkahwinan selepas tu...... sebab pihak lelaki dah tak boleh nak tukar tarikh......maknanya... nikah dulu..... kenduri dipihak lelaki dan kemudian baru kenduri pihak perempuan.....tapi malangnya..... keluarga pihak perempuan  tak mahu......katanya tak mahu langgar adat......mereka mahukan juga majlis lelaki selepas kenduri disebelah mereka....... selepas beberapa perbincangan...... akhirnya majlis terpaksa dibatalkan.....itu kata putus dari pihak perempuan....
so...... family pakchik remy terpaksa redha dgn apa yg terjadi.....nak taknak.... jemputan dah dihantar...majlis tetap diteruskan........ so dlm suka menerima kunjungan tetamu...sebenarnya ada duka bersarang dihati...... remy pun pulang jugak utk bersama2.... sebab dah apply cuti........ buat kazen remy sekeluarga... semoga tabah menghadapi ujian ini.........ujian itu rahmat sebenarnya.....
teringat ayat2 cover line waktu majlis tu........sampai jumpa lagi semua........

53 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

insya Allah ade hikmah disebalik yg terjadi..

Amin A. R said...

Errr majlis batal, maknanya jadi kawen ke tidak? Saya kompius sikit....?

Leeza dayasari [santai leeza] said...

adat .... hmmm susah juga bgini... moga tabah yer.. moga selepas ni dipermudahkan segalanya.

Mas Zull said...

assalamualaikum remy...betul tu mungkin ada hikmah disebalik ujian ini moga akan dipermudahkan selepas ini....

p/s org n9 mmg tak boleh lepas ngan adatnya tu...

Sukma Haron said...

opss...org N9 ker REmy? Tak juga org Selangor pun sama macam yg terjadi pada adik saya nikah pada 1 june tapi majlis pada september nanti, sebabnya kena tanya prosedur kahwin kat org selangor, susahnya kahwin dengan pompuan selangor......huhu

yang baik Ishak said...

ujian itu amat berat...
semoga tabah dan bersabar

Kakzakie said...

Ya Allah... dalam pada majlis berjalan kakak dapat bayangkan family cousin Remy sebenarnya berada dlm kedukaan. Kesiannya....

Fiza Rahman said...

Biar mati anak, jgn mati adat. Masih ada lagi org yang kuat ikut adat yer. Semoga mereka bertabah.

Mila Ahmad said...

Apalah adat yang cuba dipertahankan sampai air muka pihak lain pun tak nak jaga.

Nastyna said...

I am sorry to hear, hmmmm adat. Kadang2 orang kita ni terlebih biadap semata2 untuk jaga adat. Tu la I believe there is hikmah behind things happened.

cik azLyzah⊙.☉ said...

sekarang owg lebih dahulukan adat drpada agama...takpe2...janji dah di nikahkan..Alhamdulillah...

Wirda Amir said...

salam remy...

kenapa tiada tolak ansur..kata orang tua2 kalau permulaannya baik..pertengahan dan akhirannya baik juga...kalau di hati dah terpalit duka...moga segera disembuhkanNYA...

semua ini ketetapan Allah...wallahualam...

Wirda Amir said...

remy tak terima hadiah lagi ye..?tirana aduka dah terima hadiahnya..sy risaulah..dah lebih dua minggu...sy akan gantikan yg baru...
in sya ALLAH

Wirda Amir said...

PM alamat n no tel remy di sini ye...

https://www.facebook.com/PermataHatiBuahCinta

boleh buat pos laju

diana said...

aih..akak baca pun rasa geram je.awat depa jadi lagu tu ha??tu la dia kalau dah menjunjung adat sangt sampai menyusahkan orang...tak nampak bagus kat mana pun dengan adat entah apa2 tu..

Mizz Aiza said...

pasti ada hikmah di atas apa yang terjadi.. semoga terus tabah..

hana hadi said...

owh kalau ikut adat kenduri lelaki dulu ek..baru tahu

rasanya sebab dewan yang jadi masalah. kalau buat kat rumah je xda masalah kot.

p/s: hana suka kalau ikut adat :)

Hanif Idrus said...

Itu hanya adat....
Sampai malukan pihak lelaki....
Sepatutnya pihak pompuan yg patut setuju....tapi pompuan yg lebih2..
Buat kazen remy fed up.....kan dah malu pihak pompuan...

cik azLyzah⊙.☉ said...

cik blurrrrr dengan entry ne..tapi bile bace entry terbaru oooo baru cik tahu upe nye perkahwinan ne di batalkan..dan dalam erti kate yang lain tak jadi kawen,tak jadi nikah..Alahai sebab adat boleh jadi mcm tu sekali??Kawen ne bukan main2..Niat nak mendirikan masjid tu...tapi terpakse di batalkan pulak..tak pe lah sume tu ketentuan Allah..In Shaa Allah ade hikmah setiap kejadian tu..Ape2 pon yang berlaku,kite jadikan iktibar...

Aishah Jahirah said...

amek sudut positif mungkin ada hikmah atas apa yg berlaku yg kita tak nampak sekarang....tp mmg terkilan la kalau jd mcm ni....:(

Remy hazza said...

Mrs eady. ..
Itulah. .. mungkin satu ketentuan ilahi...

Remy hazza said...

Amin....
Tak jadi terus.... sebab dh putus....

Remy hazza said...

Leeza. ...
Insyaallah. .. harap2 sesuatu yg lebih baik menanti nanti

Domu-kon said...

Nauzubillah..Semoga keluarga cousin abg remy tabah.. adat dan agama.. mana lebih pentg..? ya Allah.. terkejut baca

Remy hazza said...

Mama. ...
Wassalam. ... tunang kazen remy nie org kuantan. . Tapi nk buat camner.... mungkin takde jodoh. ... kena redha aje

Remy hazza said...

Kak sukma. ..
Org pahang... tapi bukan masaalah negeri.... tapi mungkin tertulis jodoh tu takde walaupun dh lama bercinta..adat tu cuma penyebab rasanya

Remy hazza said...

Yg baik ishak. ...
Betul.... ujian buat kazen remy..... cinta terlerai hanya kerana adat...

Remy hazza said...

Kak zakie. ..
Betul... bila ada yg bertanya... kiteorg cover line aje .... Hu3

Remy hazza said...

Fiza...
Mungkin dah tertulis bukan jodoh mereka.. kena redha dgn apa yg terjadi

Remy hazza said...

MilA....
Itulah... kerana adat.... cinta adam dan hawa tk dpt disatukan....

Remy hazza said...

Nastyna...
Thanks sis.m. hopefully my kazen redha dgn apa yg terjadi....anything happened must a reasons.

Remy hazza said...

Cik azlyzah. ...
Dah puas disscuss... tapi pihak sana tetap tak mahu teruskan kalau date pihak lelaki tak ditukar... masaalah nya. .. dah tinggal 5 hari... cmner nk cancel. Hu3

Remy hazza said...

Wirda. ..
Wassalam. ..apa yg terjadi
... pasti ada sebabnya.... kena kuatkan semangat... terutama kazen remy tu...

Remy hazza said...

Wirda. ..
Pasal hadiah tu.... so far remy tak terima lagi..mungkin bukan rezeki remy kut...

Remy hazza said...

Wirda. ... takpe wirda.... buat susah2 jer nanti...mungkin esok lusa remy terima pos hadiah tu. .... lambat sikit kut
...m

Remy hazza said...

Kak Diana. ..
Itulah.... kasihan dgn kazen remy tu.... cinta tk kesampaian...
Dah ler tunang dia tu secretary sendiri..camner nk tgk hari2. .

Remy hazza said...

Mizz aiza. ..
Insyaallah. .. kita doakan bersama semoga mereka tabah hadapi ujian nie...

Remy hazza said...

Hana... selalu nya kenduri belah perempuan dulu
. Tapi nk buat camner
.. tarikh sama dgn mengundi.
..bila nk pospone tu yg susah.. sbb masa tinggal 5 hari jer baru depa discuss nk suruh tukar date .mana sempat
...

Remy hazza said...

Bro hanif. .. mungkin ada hikmah dgn apa yg terjadi. .. remy cerita pun agar jadi tauladan utk org lain....

Remy hazza said...

Cik azlyzah. .. kita hanya merancang. ...mungkin ada hikmah yg menanti nanti. .. insyaallah

Remy hazza said...

Aisyah. .... memang terkilan tapi kena redha.... mungkin itu yg terbaik buat kazen remh tu....

Mieza Jhaa K said...

Dugaan..ada hikmah disebalik kejadian tu..

3no gr33ny said...

tak patut ni

Remy hazza said...

mieza..
itulah.... dugaan kekadang kita tak tahu... bila dah jadi...... baru kita sedar.....harap2 kazen remy tabah hadapinya....

Remy hazza said...

3no gr33ny....
nak buat camner.... semuanya dah berlaku..... redha aja....

Gee GTG said...

salam remy..alahai.. ade jugak lagu ni dih..
bersabarlah buat pihak keluarga remy..

Aku Penghibur said...

masyaALLAH ... sebenarnya confuse nie ... apapon agama yg penting dari adat.. langgar adat x pe2 .. langgAR Perintah agama dpt dosa.. semoga semuanya ada hikmah

mrs eyza said...

susahnya kalau nak pertahankan demi adat kan...bagi eyza, tak salah kalau nikah dan kemudian buat kenduri di sebelah pihak lelaki dulu...sebab benda dah rancang dari awal, last minit nak batal memang jadi masalah la...sepupu eyza pun ada yg buat camni...kenduri sebelah perempuan dibuat dekat nak sebulan selepas majlis di pihak lelaki...tetamu pun faham dengan situasi macam nie.

Remy hazza said...

Gee...
insyaAllah.... pasti ada hikmahnya nanti......

Remy hazza said...

ap....
sudah suratan..... kena redha dgn apa yg dah berlaku.......harap2 sangat kazen remy tabah hadapi ujian tu....

Remy hazza said...

eyza...
itulah...... kita dulukan yg penting..... kenduri2 tu utk meraikan jer..... dah berbincang tapi itu pengakhirannya.... mungkin takde jodoh.....

cik azLyzah⊙.☉ said...

tak pe lah..Semoga ade hikmah di sebalik sume tu..

Remy hazza said...

cik azlyzah...insyaAllah...segalanya lebih baik selepas nie.....

 

Template blog ilham dari alif ismail