Thursday, May 17, 2012

3 Wajah ...Pandang Sahaja Dapat Pahala

Pertama : Wajah Ibu
Ibu merupakan orang... yang paling hampir dengan kita. Dari rahimnya kita dilahirkan. Dari air susunya kita dibesarkan.
Insan yang tidak rasa jijik membersihkan najis dan kekotoran ketika kita masih anak-anak.
Sanggup berjaga malam diatas kesakitan anaknya. Besarnya pengorbanan wanita bergelar ibu.
Lantaran itu Allah memasukkan satu surah dalam Al-Quran yang di namakan Surah An-Nisa (Surah Perempuan).


Kerana itu juga ada riwayat menyebut sesiapa yang memandang wajah ibunya sudah diberikan ganjaran pahala.( Balik rumah tengok wajah ibu tau..)
Kedua : Al-QuranMemandang Al-Quran pun sudah mendapat pahala apa lagi membacanya. Kenapa kita tidak suka membaca Al-Quran sedangkan ia memberi cahaya kepada hati kita.
Hati yang gelap,pekat disebabkan Quran begitu jauh dalam hidupnya. Ada rumah yang di kunjungi di dalam almari,atas meja
di penuhi Majalah Magga,URTV majalah fesyen dan sebagai sedangkan al-Quran saya tak nampak langsung. Bacalah Al-Quran setiap hari meskipun sebaris ayat nescaya hidup kita akan di berkati


Ketiga : Memandang Kaabah
Di Makkah Al-Mukarramah Jamaah dari India Pakistan,Indonesia suka bersolat dan duduk diluar Masjidil Haram dikawasan lapang, malangnya banyak jamaah haji Malaysia turut sama kununnya di dalam Masjid dah penuh atau senang nak balik hotel bila selesai solat kerana tak perlu bersesak-sesak.
Malang sungguh... sedangkan inilah peluang seumur hidup untuk memandang Baitullah. Sesiapa yang memandang Baitullah (kaabah) InsyAllah akan mendapat pahala

22 comments:

Eera Shera said...

Bila la nk dpt tgk kaabah dpn mata..harap ade rezeki ke sana

sis92 said...

buat masa ni dpt pandang dua saja :)

remyhazza said...

EEra,,,,
amin... moga terkabul hajat dihati... remy pun teringin ke sana......

remyhazza said...

sis...
lepas nie kita sama2 berusaha utk yg ketiga..... InsyaAllah

3no gr33ny said...

alhamdulillah hamba dapat ilmu baru tapi sayang mana mahu hamba tatap wajah arwah ibu

Kancil 8349 said...

terima kasih

My Life's Journey said...

indahnya kata2 dari abang remy ..penuh keinsafan kepada sesiapa yang membacanya .. (^_^)

Dylla Abas said...

perkara ke-3 tu belum ada kesempatan lagi nak buat..mudah-mudahan ada rezeki nak ke sana..boleh la tengok depan mata kan :)

afzalsukasuki said...

alhamdulillah pahala sunat jumaat aku hari ni :)

Aien Alien said...

perkongsian baik dihari jumaat yang indah :)

diana said...

dah lama tak pandang wajah mak.

remyhazza said...

3no gr33ny.....
kenang dlm ingatan mu.....
Alfatihah utk arwah ibu....

remyhazza said...

kancil...
sama sama

remyhazza said...

umie....
perkara yg baik perlu dihebahkan.....

remyhazza said...

dylla....
InsyaAllah... moga dipermudahkan utk kesana....

remyhazza said...

afzal....
:)

remyhazza said...

Aien....
berkongsi perkara yg baik juga satu pahala....

remyhazza said...

kak diana....
samalah juga... rindu nak balik kampung....huuhuhu

maszull said...

assalamualaikum remy...alhamdullilah moga kita diberikan pahala dgn apa yg kita lakukn nice n3 ni...:)

remyhazza said...

Wassalm mama.....
pahala percuma yg kadang2 kita terlupa......

misz_eyza said...

Islam memang mudah dari segala segi, malah mudah jugak cara Allah nak beri pahala percuma kepada umatNya.

remyhazza said...

misz-eyza....
betul tu...cuma kita jer tak pandai nak cari peluang tu..... depan mata pun susah nak buat......

 

Template blog ilham dari alif ismail