Friday, December 14, 2012

Dosa itu meresahkan jiwa

Assalammualaikum.....
Salah satu sifat semulajadi manusia adalah menyukai kebaikan dan membenci kejahatan. Tanyalah kepada sesiapa sahaja malah kepada orang jahat sekalipun, mereka tetap sukakan kebaikan. Walaupun mereka tidak mampu melakukan kebaikan, itu soal lain. Begitu juga fitrah manusia bencikan kejahatan.
Fitrah semulajadi ini adalah sifat kurniaan Allah yang ada pada setiap manusia. Dengannya seseorang boleh menerima pengajaran dan didikan. Jika fitrah sukakan kebaikan itu disuburkan, dididik dan diperkembangkan maka manusia akan menjadi orang yang baik. Sebaliknya jika fitrah yang baik itu dibiarkan dan tidak dididik maka lama-kelamaan ia akan layu dan akhirnya boleh mati.

Rasulullah pernah ditanya tentang apa itu dosa, baginda menjawab: ”Dosa adalah sesuatu yang menyebabkan hati kamu resah dan kamu tidak suka orang lain melihat kamu melakukannya”.

Manusia harus sedar bahawa dengan melakukan dosa mereka bukan sahaja melanggar perintah Allah, tetapi juga melanggar fitrah murni yang ada di dalam diri sendiri. Sebab itulah Islam yang Allah ciptakan sebagai peraturan hidup ini dikenali juga sebagai ’Deenul Fitrah’ – agama yang sesuai dengan fitrah murni hati manusia.

Dosa bukan sahaja membawa akibat buruk di akhirat yakni dibalas dengan api neraka tetapi juga memberi kesan buruk di dunia. Ia akan menyebabkan hilangnya ketenangan dalam hidup. Tidak ada kebahagiaan dalam melanggar perintah Allah justeru siapa yang melanggarnya bukan sahaja dibenci oleh Allah tetapi juga oleh manusia lain dan dirinya sendiri.

Ramai manusia yang mengalami keresahan jiwa akibat berbuat dosa. Walaupun mereka masih tertawa riang dan kelihatan gembira luarannya, jauh di lubuk hati mereka ada keresahan dan kegelisahan yang tidak dapat dibendung oleh harta, pangkat dan nama.

Oleh itu jika terlintas dorongan untuk berbuat dosa maka beringat-ingatlah. Kita tentu bijak menipu orang lain sebenarnya kita juga menipu diri sendiri. Kita rasa bijak melanggar perintah Allah justeru itu hakikatnya melanggar fitrah hati kita sendiri!!!

Wallahua’lam

Petikan dan suntingan dari buku ‘Nota Fikir untuk Zikir‘ – Pahrol Mohd Juoi

gambar :- sumber google.

56 comments:

izan mama mia said...

bertaubat setiap hari,.....

dya bunga said...

btl kata kak izan..bertaubat setiap hari

Wirda Amir said...

salam jumaat yg mulia Remy,bykkan beristighfar,sedangkan nabi yg maksum itu beristighfar sehingga seratus kali sehari,apalagi kita hamba yg lemah dan sentiasa dgn khilaf,

terimakasih atas ingatan ini

My Life's Journey said...

Tersentuh hati umi membaca entri bang remy ini ..sesungguhnya kita tidak dapat lari dari membuat kesalahan .. tapi kita juga jangan lari dari bertaubat .. munasabah diri .. (~_~)

dari lensa faiz said...

nice entry... done follow.. jom lawat sini.. :)

http://silangkatafaiz.blogspot.com/2012/12/travelog-dari-tampin.html

Ayie Abas said...

benar remy....dosa membuat manusia berjiwa resah...hidup tak tenteram...wlu serba serbi ada

Ct Noraishah said...

betul tu..

Dylla Abas said...

jgn berhenti bertaubat kerana setiap hari pasti kita akan melakukan dosa..tidak kira la dosa kecil atau dosa besar..moga Allah menerima taubat kita semua..aminn :)

nice sharing

baby comel said...

seringkali hati merasa tidak senang rupanya apa yg sedang dilakukan itu adalah dosa..

Jangan cipta jurang antara diri dgn Tuhan Allah yg Esa..
Terima kasih Remy :)

Aien Alien said...

jangan pernah berhenti memohon keampunan. kadang kita tanpa sedar kita ada melakukan dosa, bukan dosa yg sedar (sengaja dilakukan) je kita resahkan....nice sharing abg remy :)

LiNda said...

manusia mane yg tak pernah wat silap dan dosa kan..tp cepat2 la kite sedar dan bertaubat..:)

ayut said...

thanks info remy...mmg klu kite bt slh kite takkan tenang...yg tu ayut akui...tp kbykkan kite slalu bt tak tahu... :(

zana-norzana said...

Salam jumaat Remy.... terimakasih atas ingatan ni.....

Hanif Idrus said...

Manusia tak akan lari melakukan dosa tapi persoalannya adakah kita sedar akan kesilapan kita melakukan dosa ini....

Semoga dijauhkan dari kealpaan ini..amin.
Nice entri bro

hazwan hairy said...

berdebar2 bca entry ni..nice entry bro remy..

afifudinsohaini said...

muhasabah diri sekejap...

Mas Zull said...

assalamualaikum remy...semoga kita akan sentiasa bertaubat n mengingati Allah..:)

remy kena tag yer...

http://maszull.blogspot.com/2012/12/segmen-cik-mun-domain-free-untuk.html

Hazmin said...

Apabila kita melakukan kejahatan sudah pastinya hati kita tidak akan tenang.

3no gr33ny said...

bermuhasabahlah senantiasa sesama kita

Domu-kon said...

thanks abg remy..sngt berguna entri nie.. memang dosa itu membuatkan kita resah..

selamat hari jumaat... :)

Remy hazza said...

izan....
insyaAllah....
itu yg seeloknya....

Remy hazza said...

dya bunga....
betul...jadikan amalan.....

Remy hazza said...

wirda....
InsyaAllah... semoga kita semua tak lupa pada janji dan fitrah kita pada yg maha kuasa...

Remy hazza said...

umie...
benar... Kita manusia yg sentiasa lemah... alpa dalm perhitungan... semoga kita semua dekat dengan-Nya

Remy hazza said...

faiz...
insyaAllah..
akan remy kesana....tunggu kehadiran remy.....

Remy hazza said...

ayie....
hidup takan teteran dgn dosa dosa kenangan silam..... kena bersihkan hati....mintak keampunan... InsyaAllah....

Remy hazza said...

ct noraishah....
:) mengenang dosa membuatkan kita takut kepada Allah...

Remy hazza said...

dylla..
Amin ...InsyaAllah... Allah itu maha pengampun..... rajin2lah kita bertaubat....

Remy hazza said...

baby comel.....
Jurang itu yg kita perlu kita rapatkan... dekatkan diri dgn Allah...nescapa sempurna kehidupan.....

Remy hazza said...

Aien....
Sama sama aien... tanpa kita sedar kita jadi insan yg berdosa..... kena selalu munasabah diri... fikir apa yg kita lakukan sebagai hambanya....

Remy hazza said...

linda...
betul....
kita manusia lemah..... tapi kita perlu kuat utk meminta keampunan....

Remy hazza said...

ayut.....
sesama kita renung kan siapa diri kita sebenarnya... utk apa dan pada siapa.... InsyaAllah... Allah akan sentiasa disisi....

Remy hazza said...

kak zana...
sama sama kak... peringatan utk remy jugak sebenarnya

Remy hazza said...

bro hanif....
sama sama bro... betul...tanpa kita sedar kita lakukan kesilapan... biarpun kechil..kekadang impaknya besar.......

Remy hazza said...

mekasih hairy...
renungan bersama... buat diri remy juga......

Remy hazza said...

afifudin....
sesama kita muhasabh diri kita... betulkan apa yg kurang... InsyaAllah

Remy hazza said...

mama
wassalam..... insyaAllah mama.... kita lakukan dgn keihklasan....

mekasih tag remy...nanti remy usahakan.....ye mama

Remy hazza said...

hazmin...
betul....
sebab dosa2 itu akan sering menghantui kita.....

Remy hazza said...

3no gr33ny....
InsyaAllah...... kita cari dan perbaiki kelemahan.....mohon petunjuk darinya....

Remy hazza said...

Domukon...
remy berkongsi apa yg menarik utk semua...... dan sebagai ingatan utk abg remy juga....
salam jumaat utk sis jugak....

TiranaAduka said...

salam bro remy
Ta amalkan zikir taubat..ntah nanti atau esok lusa kita dijemput pulang..
Thanks sudi kongsikan sesuatu yg bermanfaat ini.
Keep it up

~Beb~ said...

:(

mama aryan said...

salam remy..
peringatan yg baik utk akak nih

miz ruha said...

muhasabah diri...
perkongsian yang baik...

done nespray...

Remy hazza said...

fm...
nape tu?
tak mau sedih2......
brg yg diorder dh sampai ker?

Remy hazza said...

bro tirana...
nanti sharekan entry zikir taubat tu ye bro.... berkongsi dgn semua.....
kita semua nie bila2 masa aja akan dijemputnya......

Remy hazza said...

mama aryan....
untuk remy juga mama... sesama kita ingat mengingati..... insyaAllah..

Remy hazza said...

miz ruha....
mekasih.... utk renungan bersama....
tq for nespray....

Azhafizah Md Nor said...

bertaubat dan perbaiki diri hari ke hari..insyaAllah.

Remy hazza said...

azhafizah....
sesama kita muhasabah diri.....

Cikgu Ma said...

dosa boleh berlaku walaupun kita sensorang jerr...

Remy hazza said...

cikgu ma...
betul tu...tanpa kita sedari....

misz_eyza said...

Allah Maha Pengampun makanya bertaubat lah selagi masih berkesempatan.

Mas Zull said...

assalamualaikum remy...seronok semalam dpt tengok cara penyediaan makanan utk di dlm kapalterbang tu...:)

Remy hazza said...

eyza...
betul tu....masih ada lagi kesempatan buat kita semua....

Remy hazza said...

mama...
mama tgk ye.... meriah kan tempat tu....... satu hari pun produce meal almos 45K...byk sangat

 

Template blog ilham dari alif ismail