Friday, December 7, 2012

Sukarnya untuk bersyukur


Apakah erti syukur? 
Dari segi bahasa, syukur maknanya pujian. 
Yakni pujian apabila mendapat kebaikan atau kelebihan dengan menyebut kabaikan orang memberi itu. Apabila manusia menghargai kelebihan yang ada pada dirinya maka itulah modal awal untuk bersyukur. Jadi sudah sewajarnya manusia bersyukur kerana setiap manusia mempunyai kelebihan. 

Kalimah syukur juga bererti ’penuh’ atau ’lebat’. Jika diibaratkan pokok, ia mempunyai daun yang lebat dan rimbun. Kesan bersyukur, rezeki yang sedikit akan ditambah oleh Allah menjadi banyak. Inilah yang dimaksudkan oleh Allah menerusi firmanNya yang bermaksud: ”Jika kamu bersyukur, sungguh pasti AKU akan tambah apa yang ada pada diri kamu.” (surah Ibrahim 14:7)

Manusia bukan sahaja tidak pandai berterimakasih sesama manusia malah tidak pandai berterimakasih kepada Allah. Berterimakasih kepada Allah itulah yang dinamakan bersyukur. Namun setiap sesuatu yang berharga tentulah sukar untuk mendapatkannya. Begitu jualah dengan sifat syukur. Syukur tidak boleh dipaksa, ia perlu muncul dari dalam hati dengan kerelaan.

Rahsia ketenangan dan kejayaan adalah dengan berpegang kepada prinsip: ”Hitung kesyukuranmu, bukan kesukaranmu.” maksudnya dalam apa-apa keadaan sekalipun hendaklah berfikir secara positif dengan melihat kepada kelebihan bukan kekurangan.

Orang yang bersyukur akan berusaha menampakkan kesan nikmat Allah kepada dirinya. Acapkali hal yang sebaliknya berlaku dalam masyarakat. Ada individu yang sukar hendak menampakkan kesan nikmat Allah sekalipun dengan kata-kata. Apabila ditanya tentang keadaan hidup atau perniagaan, ada yang menjawab: ”Bolehlah sedikit-sedikit, sekadar cukup-cukup makan.”
Sebaliknya apabila ditimpa kesusahan, belumpun orang bertanya dia akan menampakkan kesan kesusahannya itu dengan nada sedih, kecewa dan keluhan. SUKARNYA UNTUK BERSYUKUR!!!

Wallahua’lam

Petikan dan suntingan dari buku ‘Nota Fikir untuk Zikir‘ – Pahrol Mohd Juoi 

Pic :- sumber google

32 comments:

Kancil 8349 said...

Alhamdulillah...syukur dengan nikmat yang kita ada

Ayie Abas said...

syukur dgn nikmat yg Allah kurniakan...

Aishah Jahirah said...

erm...bersyukur bukan hanya pada kata2 tapi perlu disertakan dengan perbuatan(ckp kt diri sendiri)...

Wirda Amir said...

AlhamdullIllah....syukur sangat2 dgn kurniaan Allah...wpun diuji tetap bersyukur krn tanpa ujianNya kdg2 buat kita terleka...terimakasih kerana perkongsian ini Remy

Anisa Anuar said...

kadang-kadang...kita ni je jadi pelupa... tu yang kita kena sentiasa mengingati utk bersyukur...betul tak,remy?

~Beb~ said...

insyaAllah :)

Cikgu Ma said...

bangun pagi ni, masih bernafas...ada x lafaz alhamdulillah? tanya pada diri sndiri...huhu

pinkcolour82 said...

heeee,,,manusia mmg tak reti nk bersyukur.tak reti ke lupa ke dop tau la...bila senang memang tak ingat,bila susah baru la ingat ALLAH.tak kata ke orang,Cikmala pong kadang2 lupa.....

ishy77 said...

Tazkirah jumaat...thanks 4 sharing remy.. :))

Domu-kon said...

alhamdulilah..diberi lagi masa untuk bernafas..

hazwan hairy said...

sentiasa bersyukur walaupun bnda tu hnya kecik sja...

ayut said...

btul2x..tak pyah jauh..ayut sendri jela..kdg2x dpt sesuatu tu gembira bkn men dulu baru nak bsyukur... -_-" yg penting fikir positif...sekecik2x bnda itu ttp rezeki ..kna bersyukur..in shaa Allah.. :)

Remy hazza said...

kancil...
betul tu..... nikmat Allah tiada tandingan

Remy hazza said...

ayie...
sesama kita bersyukur...insyaAllah

Remy hazza said...

aisyah...
betul......
kita boleh bersyukur dgn pelbagai cara.....

Remy hazza said...

wirda...
terima kasih...kita diuji tanda kita diingati.......

Remy hazza said...

anisa....
betul...... kekadang kita alpa dgn apa yg kita ada..... kalau remy terlupa harap2 ada sahabat yg menegur nanti.....

Remy hazza said...

FM...
:)...nikmat Allah..... sesama kita bersyukur.....

Remy hazza said...

cikgu ma....
nice..... betul....nyawa masih dibadan... alhamdulillah......

Remy hazza said...

cikmala....
bukan cik mala ye.... remy pun sama...... kekadang Allah bagi sikit je nikmat...kita dah alpa....
mintak2 dijauhkan sifat2 tu.... amin

Remy hazza said...

ashy77....
sama sama..... peringatan utk remy jugak....

Remy hazza said...

domukon....
Alhamdulillah jugak.... kita masih ada ruang utk ucapkan syukur.....

Remy hazza said...

hairy...
betul tu......
biar sekecil perkara...... itu semua dari Allah juga....

Remy hazza said...

ayut...
sesam kita latih lidah kita utk sentiasa bersyukur... InsyaAllah....

Mas Zull said...

assalamualaikum remy...syukur atas nikmat dr Allah...:)

mama tag remy yer...:)

http://maszull.blogspot.com/2012/12/jom-join-contest-fotografi-ceriakan.html

Remy hazza said...

mama..
wassalam.....
mekasih tag remy... insyaAllah nanti remy join....

Si Matatajam said...

Alhamdulillah, moga kita tergolong di kalangan insan yg bersyukur..

shidaR said...

syukur dgn nikmat allah beri :)

Remy hazza said...

simatatajam...
insyaAllah kak....harap2 begitu....

Remy hazza said...

shida..
alhamdulillah.... sesama kita bersyukur.....

Mas Zull said...

assalamualaikum remy...sentiasalah bersyukur walaupun hanya sedikit saja benda yang akan kita perolehi...:)

Remy hazza said...

mama...
wassalam....
betul mama... kechil atau besar... sikit atau byk...semua itu rezeki dari Allah....

 

Template blog ilham dari alif ismail